خب، شما در کدام تیم هستید؟ تیم چپ دست یا راست دست؟ برای اکثر مردم، پوشیدن ساعت مچی چیزی نیست که نگران آن باشند. اما برای کسانی که به برخی از قوانین نانوشته آداب مد توجه می کنند، مچ دست چپ یا راست یا از نظر ظاهری و یا کاربردی بودن اهمیت دارد. شاید برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد که بستن ساعت‌مچی روی مچ کدام دست مناسب‌تر است؟ اگر من چپ دست هستم میتونم ساعتم را روی مچ دست چپ ببندم؟ ساعت‌های مخصوص چپ دست‌ها چه فرقی با ساعت‌های مخصوص راست دست‌ها دارند؟ جواب این سوالات پر تکرار را در ادامه این مقاله به شما میدهیم.

ساعت مچی را روی دست راست ببندیم یا دست چپ؟

شاید در جواب به این سوال بگید فرقی نمی‌کند، اما اینطور نیست! ساعت مچی به عنوان یک اکسسوری جذاب و کاربردی در استایل هر شخص دیده می‌شود. و اهمیت به نوع بسته شدن ساعت روی دست هم نشان دهنده میزان دقت و شیک پوشی شخص مصرف کنندست. همچنین موقع خرید ساعت دلخواهتان میدانید که میخواهید آن را هر روز و همه جا استفاده کنید. پس دقت در انتخاب دست مناسب برای بستن ساعت روی مچ باعث می‌شود تا ساعت مزاحمتی برای شما نداشته باشد.

بستن ساعت مچی روی دست راست یا دست چپ

اگرچه هیچ قانون استانداردی وجود ندارد، ممکن است بخواهید این مقاله را بخوانید تا دیدگاه جدیدی در مورد چرایی توجه برخی افراد به این موضوع داشته باشید. اما با کمی توجه متوجه می شوید که معمولا همه اشیای دور و اطراف ما برای راست دست‌ها ساخته شده و همین موضوع در ساعت مچی هم دیده می‌شود. اکثر برندهای ساعت ساز دنیا، ساعت‌های مخصوص دست راست را تولید می‌کنند. منظور از ساعت مخصوص دست چپ یا راست چیست؟ در ادامه بیشتر توضیح میدم.

با کدام دست ساعت بپوشم؟

به عنوان یک قاعده کلی، اکثر مردم ساعت را روی دست های غیر غالب خود می بندند. در دست چپ برای افراد راست دست و دست راست برای چپ دست ها. دلیل آن ساده است، مردم نمی خواهند بین ساعتی که می پوشند و کارهایی که انجام می دهند تداخل یا برخوردهای مزاحمتی وجود داشته باشد. دست غالب همان دستی است که برای انجام بیشتر اعمال در فعالیت های روزانه از آن استفاده می کنیم، از نوشتن و برداشتن اشیاء گرفته تا گرفتن لیوان یا خوردن غذا. بنابراین، هنگامی که ناخودآگاه مچ دست خود را برای بررسی زمان می‌چرخانید، ممکن است نخواهید آب داخل لیوان را روی لباس خود بریزید. هیچ کس نمی خواهد روز خود را با آب ریختن روی پیراهنش بدتر کند!

همانطور که بالاتر هم اشاره کردم، اکثر برندهای ساعت ساز به تولید ساعت مخصوص برای راست دست‌ها مشغول اند. اما برندهایی مثل ساعت دیزل، ادوکس، سون فرایدی، پیلو و … ساعت‌هایی مخصوص چپ دست‌ها را هم تولید کرده اند. اکثریت راست دست‌ها باعث شده تا انتخاب دست چپ به عنوان “شیوه صحیح پوشیدن ساعت روی دست” بین عموم مردم عرف شود. اما نکته ای که میخواهیم به شما بگیم در انتخاب دست مناسب برای پوشیدن ساعت، مفید‌تر است.

ساعت مچی مخصوص چپ دست ها

اگر چپ دست هستید، انتخاب دست راست برای احتمال آسیب پذیری کمتر به ساعتتان، انتخاب درست‌تری است. انتخاب دستی که کمتر فعالیت دارد، باعث می‌شود تا احتمال برخورد ساعت و آسیب به موتور آن کمتر شود.

دست غالب شما یا دست فعال، کدام است؟

ساعت مچی رو روی کدوم دست ببندیم؟

مشخص است دستی که با آن می نویسید و اکثر فعالیت ها را با آن انجام می دهید به عنوان دست غالب شما شناخته می شود. و بهتر است ساعت مچی را در دستی که کمتر از آن استفاده می کنید بیاندازید. این مهم ترین دلیل برای انتخاب دست مناسب جهت پوشیدن ساعت مچی است. قطعا اگر راست دست هستید و ساعت مچی تان را روی مچ دست راست بیاندازید، علاوه بر ایجاد مزاحمت در انجام کارها مخصوصا نوشتن، احتمال آسیب هایی مانند خط و خش و … نیز وجود دارد. اما گاها ممکن است شما همان دست غالب را انتخاب کنید که خب، قطعا از نظر شخصی شما می تواند دلیل خاصی داشته باشد!

دلیل انتخاب دست راست برای بستن ساعت مچی:

دست غالب شما، دست چپ است: این اصلی ترین و رایج ترین دلیل ست. قطعا اگر شما چپ دست هستید، باید ساعت مچی را روی دست راست بیندازید تا در انجام کارها و فعالیت های روزانه مزاحمتی برایتان نداشته باشد.

ایجاد وجه تمایز و دیده شدن: بعضی افراد بر اساس سلیقه شخصی، سنت خانوادگی یا دلایل روانی دوست دارند برای بیشتر دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن، در استایل خود وجه تمایز ایجاد کنند. یکی از این وجه تمایز ها می تواند انتخاب دست راست برای بستن ساعت مچی باشد، هر چند که شخص دست غالبش همان دست راست باشد!

پیروی از هنجاری فرهنگی: شاید عجیب به نظر برسد اما در بعضی کشورها، اهمیت بستن ساعت مچی روی دست یک فرهنگ محسوب می شود. برای مثال در هند آقایان ساعت مردانه را باید روی دست راست، و خانم ها ساعت زنانه را باید روی دست چپ ببندند.

خرید ساعت مخصوص چپ دست ها: و به عنوان دلیل آخر، می تواند انتخاب و خرید ساعت مچی مخصوص چپ دست ها باشد که به ناچار، برای اذیت نشدن در هنگام تنظیم یا استفاده از ساعت، باید آن را روی دست راست بیاندازید.

دلیل انتخاب دست چپ برای بستن ساعت مچی:

دست چپ برای بستن ساعت، مرسوم ترین دست است: بله همانطور که میدانید دست چپ برای بستن ساعت مچی مرسوم تر است، به همین خاطر خیلی از افراد بطور غریزی این دست را برای بستن ساعت مچی انتخاب می کنند.

دست غالب شما، دست راست است: همانطور که در چپ دست ها این موضوع وجود داشت، در راست دست ها هم وجود دارد. قطعا دست غالب شما دست راست است و انتخاب دست چپ برای بستن ساعت مچی، از ساعت شما در برابر ضربات و دیگر عوامل محافظت می کند.

فرق ساعت مچی چپ دست‌ها با راست دست‌ها

اکثر ساعت‌هایی که دیدید، دسته کوک آنها در سمت راست قرار گرفته و آن‌ها روی مچ دست چپ بسته می‌شوند. به این صورت، شخصی که راست دست باشد، راحت‌تر از دسته کوک برای تنظیم ساعتش استفاده می‌کند. این موضوع در ساعت‌های مخصوص چپ دست‌ها برعکس است. دسته کوک ساعت سمت چپ قاب قرار می گیرد و روی مچ دست راست شخص بسته می‌شود.

فرق ساعت مچی چپ دست و ساعت مچی راست دست

بزرگترین نگرانی در مورد اینکه چرا باید ساعت را روی دست غیر غالب بپوشید، کارایی و تنظیم ساعت با دسته کوک است. به تاج ساعت خود و محل قرارگیری آن نگاه کنید. اکثر آنها در موقعیت ساعت 3 قرار می گیرند، چرا که اکثر مردم (90٪) در جهان راست دست هستند. بنابراین، اگر چنین ساعتی را بر روی دست راست ببندید، تنظیم زمان و استفاده از دسته کوک سخت تر خواهد بود. علاوه بر این، تاج قرار است به راحتی قابل پیچاندن باشد. بنابراین، تعیین محل قرارگیری تاج در ابتدا به تصمیم گیری در مورد دستی که باید ساعت بپوشید کمک می کند. اگر تاج در ساعت 9 باشد، یعنی مخصوص چپ دست هاست و باید روی دست راست بسته شود.

نگاهی علمی به معنای بستن ساعت مچی روی هر دست:

غیر از دلیل کاربردی و منطقی که در بالا اشاره کردیم، انتخاب دست غالب برای بستن ساعت مچی می تواند در بعضی فرهنگ ها معنای خاصی داشته باشد. برای مثال با مشاهده فردی که راست دست است و ساعت مچی هم روی همان دستش بسته شده، این سوال پیش بیاید که بستن ساعت مچی روی دست چه معنایی می تواند داشته باشد؟

انتخاب دست مناسب برای بستن ساعت مچی

در بعضی مفاهیم اینطور بیان شده، افرادی که دست راست را برای بستن ساعت مچی انتخاب می کنند و صفحه ساعت به سمت بالاست، دارای شخصیتی رک، خود جوش و فعال و با روحیه بالا هستند. و اگر صفحه ساعت به سمت پایین باشد، احتمالا شخصیتی مسئولیت پذیر و تصمیم گیرنده های منطقی هستند. انتخاب دست برای بستن ساعت مچی هم صرف نظر از جنسیت و مد، یک سلیقه شخصی است. فقط در بعضی فرهنگ ها می تواند معانی گفته شده را القا کند.

منبع مقاله: banimode.com

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *